9 de des. 2007

Prévert

Aquest home del cigarret a la boca, la copa de ví al davant i el gos ajagut al costat és Jacques Prévert (1900-1977). Com ja us explicava fa uns dies estic llegint Paroles i xalo d'allò més. Fins ara per a mi Prévert era l'autor de la lletra de Les Feuilles Mortes, la cançó que ara escolto en la veu d'Yves Montand, i algun altre poema que una nit m'havia llegit amb d'altres de Louis Aragon una noia que es deia Bénedicte, dins d'una tenda de campanya prop de Lyon. Era quasi a la prehistòria: jo tenia 17 anys.

Aquest home polit de la fotografia, amb aquest aire absent, aquest home que sembla deixar passar el temps amb la mirada perduda, em fascina com a escriptor. L'últim text que he llegit és "Souvenirs de famille ou l'ange garde-chiourme", que publicà el 1930, en plena crisi de Prévert amb André Breton i el moviment surrealista.

No em resisteixo a deixar aquí una petita mostra del que va escriure Jacques Prévert: el seu poema "Alicante".

"Une orange sur la table

Ta robe sur le tapis

Et toi dans mon lit

Doux présent du présent

Fraîcheur de la nuit

Chaleur de ma vie."

1 comentari:

  1. Si, en prévert és fascinador i revelador... un prisme que t'allibera per veure la realitat d'altra manera...

    M'alegra comprobar quanta i tanta gent a qui ha captivat, aquest home d'aparença tranquila, humil, amb el barret i el cigar a la boca...

    ResponElimina